måndag 29 juni 2015

Stampad jordvägg | Rammed earth wall


Här kommer lite bilder från arbetet med den stampade jordväggen!

Är du eller någon du känner intresserad av att hjälpa oss färdigställa väggen under någon av sommarens workshops så skicka en intresseanmälan via http://earthlabstudio.com/contact-2/ eller till beavernose@gmail.com

torsdag 5 mars 2015

Äntligen dags att stampa jordväggen!

Under en tid har vi förberett arbetet för den stampade jordväggen och nu börjar bitarna komma på plats. Kolla denna länken som visar bilder på stampade jordväggar.

Jakten på den perfekta lerjorden tog oss till några spännande platser och vi hittade till slut en riktigt fin lerjord en dryg mil från huset. I tisdags tog vi emot tio kubikmeter som dessvärre var alldeles för blöt för att stampas. Nu hoppas vi att den hinner torka något tills på lördag då själva stampningen ska börja. Mer information och bilder kommer snart!



Ulf på jakt efter lämplig lerjord


Väggen är levererad som en byggsats utan ritning,
nu ska vi bara montera den
Lera torkas inomhus i solen med hjälp av stora fläktar
Ulf murar en syll som jordväggen ska
stå på (marksten i lerbruk och linolja).


Ásgeir Sigurjonsson och Shea Hagy från
EarthLAB bygger formen till den första
sektionen av jordväggen

Ribborna på formen stagar upp, och gör att den tål att utsättas
för ordentliga krafter när väggen stampas.

Ásgeir med ett färdigstampat prov
Väggen kommer att ha en liknande
struktur, men ska pigmenteras och oljas.








lördag 24 januari 2015

Vinter i halmhuset

Halmhuset vid Korpaberget lever fortfarande!

Under december valde vi att ta det ganska lugnt, efter konstant husarbete sedan januari 2014. Det var välbehövlig vila!

Nu börjar vi så sakteliga sätta igång igen, bland annat med att förbereda för den massiva, stampade jordväggen (rammed earth wall eller terre de pisé-teknik) som vi ska bygga nu i vår, i samarbete med Earthlab. Det blir en kurs via Nääs Slöjd & Byggnadsvård den 7-8 mars som ni är välkomna att anmäla er till! Innan dess ska vi se till att förstärka den vägg där den stampade jordväggen möter halm/lerputsväggen, samt mura en tegelklack som den stampade jordväggen ska stå på. Det blir alltså en hel del arbete den närmaste månaden, och förhoppningsvis tätare uppdateringar på bloggen!


Bänk i stampad jord, gjord av Earthlab under en workshop på Nääs Rekofestival 2014.

onsdag 8 oktober 2014

Tack för sist och välkomna igen! Ny arbetshelg 11-12 oktober.

Under senaste arbetshelgen i slutet av augusti var det stor uppslutning och många som hjälpte oss att lerputsa. Förutom gamla vänner och bekanta, så kom framtida ekohusbyggare samt studerande med olika ingångar i lerbyggen. Tillsammans så hann vi grovputsa hela östsidan och prata en hel del hus. Vi var drygt 15 personer under lördagen, med ytterligare några hjälpande händer under söndagen. Det är rekord för en arbetshelg hittills! Vi har med lite överslagsräknings kommit fram till att vi nog haft ett hundratal personer på husbygget hittills, som hjälpt till på olika sätt. Det betyder enormt mycket för oss - utan er hade det inte gått!

Sedan dess har vi jobbat på med grovputsning av norrsidan, snickeri av fönsternischer inomhus (bilder kommer snart!), drevning och allmänt smågrejande. Det går också en hel del tid till planering av inomhusarbetet som ska ske under vintern (eldragning, byggande av innerväggar, etc).

Nu har hösten iallafall gjort sitt verkliga intåg, efter september- och oktobertemperaturer på 16-17 grader. Det innebär att det verkligen är dags att få utsidan av huset tätt inför vintern. Lerbruket klarar kallare temperaturer ganska bra, men när det gäller kalkputs är september egentligen sista månaden att putsa innan vintern, eftersom bruket inte bör användas när temperaturen går under 8 grader. Vi kommer därför att lämna arbetet med det yttersta kalkputsskiktet på sydsidan till våren, vilket inte är något problem. De undre lagren kan gärna få sätta sig under vintern, för att undvika sprickor i kalkputsen som ska putsas på därefter.

Däremot ska vi få på ett mellanlager med lerkalk på sydsidan - och det nu i helgen! Är det någon som är intresserad av att vara med och putsa under lördagen den 11 eller söndagen den 12 oktober, så är det bara att höra av sig till oss på beavernose[at]gmail.com. Ulf Henningsson är med och leder arbetet och vi bjuder på fika. Hoppas vi ses på Korpaberget! :)

Leriga, men (förhoppningsvis) lyckliga lerputsare under en lördag i slutet av augusti.
Tack till er alla, även ni som var med under söndagen och inte kom med på gruppbilden!
Hela östgaveln fick vi putsat, inklusive nätning runt dörrar och fönster.

onsdag 27 augusti 2014

Lerputsningshelg 30-31 augusti

Det har varit lite tyst från oss på sistone. Julihettan gjorde arbetet trögt, och sen dess har vi inte riktigt fått upp farten igen. Lite putsning, lite snickeri, lite drevning. Fram till juli så kändes det som att arbetet gick som smort, allt flöt på utan större missöden och arbetsmoralen var hög. Men som alla som bygger eller byggt hus nog vet, går det där med ork och arbetsmoral både upp och ner. Ibland blir mängden arbete man har framför sig överväldigande. Det kan nog vara bra att ta det lugnt ibland, men inte helt lätt att väga behovet av vila mot behovet av att hinna färdigt med saker som faktiskt har någon typ av deadline.

Nu har vi börjat komma upp i lite mer fart igen, eftersom hösten närmar sig och vi tänkt få utsidan av huset tät innan dess. Efter lite äventyr med ytterdörren (som DHL körde sönder åt oss, efter att vi väntat två månader på den), så köpte vi en ny dörr, som Daniel med hjälp av sin far Jerry samt Ulf fick på plats nyligen. De fyra väggarna är i varierande stadier - från västgaveln som är helt färdig till östgaveln som är helt oputsad. I helgen planerar vi därför några arbetsdagar med lerputsning på öst- och norrsidan. 

Vill du vara med under lördag och/eller söndag? Skicka ett mail till karolina.kegel [at] gmail.com. Det går att sova över i huset om man vill, bara att ta med liggunderlag eller dylikt!





måndag 28 juli 2014

Kommande arbetshelg med lerputsning

Nu till helgen (2-3/8) så kommer vi att fortsätta lerputsa halmväggarna. Vill du vara med och putsa? Många har uttryckt intresse av att delta och vi har möjlighet att ta emot ett begränsat antal personer. Det går bra att vara med en eller båda dagarna. Maila knegetk(at)gmail.com eller ring mig (Daniel) 0737-644178.


Färdigbalat!

Den senaste månaden har vi jobbat parallellt med både balning och putsning, även om vi får erkänna att arbetet gått rätt sakta på sistone när temperaturen legat runt 30 grader i skuggan. Som vi skrev i förra inlägget kalkputsades västgaveln i början av juli, och denna sida av huset är nu i princip färdig. Samtidigt har vi haft balning kvar att göra på baksidan/norrsidan, vilken gett huset lite av en kuliss-karaktär... Nu är dock alla halmbalar på plats! Tack vare många snälla och arbetsamma vänner och bekanta satte vi äntligen den sista balen häromveckan. Det har varit ett bitvis tungt arbete, särskilt att få upp de översta halmbalarna, samtidigt som det tagit mycket extra tid att behöva sy om varje bal. (Som vi skrivit tidigare fick vi tyvärr balar som var något längre än beräknat.). I stort är vi dock väldigt nöjda med våra storbalar, som varit långt smidigare att hantera än man kan tro. Här kommer lite bilder som vi tagit under arbetets gång. Tack igen till alla som hjälpt oss med detta moment - även till er som inte är med på bild!

Karolina friserar en halmbal med isolerkniv.
Vigfus har hjälpt oss mycket med husbygget.
Här syr han om en halmbal.

Endast ett par balar kvar att sätta och
Natalie, Karolina och Karin är sjukt peppade.
Vigfus och Frida sliter på semestern. De gamla balsnörena
kunde kapas i skarven och återanvändas.
Balarna väger drygt 80kg och var ganska tunga att få upp på
tredje raden.
















Konstruktionen har några slaskfack (balar stående på högkant).
För att frisera balar och utforma fönsternischer
använder vi elmotorsåg, isolerkniv eller häcksax.
Sista balen på plats!
Ett stort kapitel avslutat! Nu har vi bara resten kvar :)