lördag 24 januari 2015

Vinter i halmhuset

Halmhuset vid Korpaberget lever fortfarande!

Under december valde vi att ta det ganska lugnt, efter konstant husarbete sedan januari 2014. Det var välbehövlig vila!

Nu börjar vi så sakteliga sätta igång igen, bland annat med att förbereda för den massiva, stampade jordväggen (rammed earth wall eller terre de pisé-teknik) som vi ska bygga nu i vår, i samarbete med Earthlab. Det blir en kurs via Nääs Slöjd & Byggnadsvård den 7-8 mars som ni är välkomna att anmäla er till! Innan dess ska vi se till att förstärka den vägg där den stampade jordväggen möter halm/lerputsväggen, samt mura en tegelklack som den stampade jordväggen ska stå på. Det blir alltså en hel del arbete den närmaste månaden, och förhoppningsvis tätare uppdateringar på bloggen!


Bänk i stampad jord, gjord av Earthlab under en workshop på Nääs Rekofestival 2014.

onsdag 8 oktober 2014

Tack för sist och välkomna igen! Ny arbetshelg 11-12 oktober.

Under senaste arbetshelgen i slutet av augusti var det stor uppslutning och många som hjälpte oss att lerputsa. Förutom gamla vänner och bekanta, så kom framtida ekohusbyggare samt studerande med olika ingångar i lerbyggen. Tillsammans så hann vi grovputsa hela östsidan och prata en hel del hus. Vi var drygt 15 personer under lördagen, med ytterligare några hjälpande händer under söndagen. Det är rekord för en arbetshelg hittills! Vi har med lite överslagsräknings kommit fram till att vi nog haft ett hundratal personer på husbygget hittills, som hjälpt till på olika sätt. Det betyder enormt mycket för oss - utan er hade det inte gått!

Sedan dess har vi jobbat på med grovputsning av norrsidan, snickeri av fönsternischer inomhus (bilder kommer snart!), drevning och allmänt smågrejande. Det går också en hel del tid till planering av inomhusarbetet som ska ske under vintern (eldragning, byggande av innerväggar, etc).

Nu har hösten iallafall gjort sitt verkliga intåg, efter september- och oktobertemperaturer på 16-17 grader. Det innebär att det verkligen är dags att få utsidan av huset tätt inför vintern. Lerbruket klarar kallare temperaturer ganska bra, men när det gäller kalkputs är september egentligen sista månaden att putsa innan vintern, eftersom bruket inte bör användas när temperaturen går under 8 grader. Vi kommer därför att lämna arbetet med det yttersta kalkputsskiktet på sydsidan till våren, vilket inte är något problem. De undre lagren kan gärna få sätta sig under vintern, för att undvika sprickor i kalkputsen som ska putsas på därefter.

Däremot ska vi få på ett mellanlager med lerkalk på sydsidan - och det nu i helgen! Är det någon som är intresserad av att vara med och putsa under lördagen den 11 eller söndagen den 12 oktober, så är det bara att höra av sig till oss på beavernose[at]gmail.com. Ulf Henningsson är med och leder arbetet och vi bjuder på fika. Hoppas vi ses på Korpaberget! :)

Leriga, men (förhoppningsvis) lyckliga lerputsare under en lördag i slutet av augusti.
Tack till er alla, även ni som var med under söndagen och inte kom med på gruppbilden!
Hela östgaveln fick vi putsat, inklusive nätning runt dörrar och fönster.

onsdag 27 augusti 2014

Lerputsningshelg 30-31 augusti

Det har varit lite tyst från oss på sistone. Julihettan gjorde arbetet trögt, och sen dess har vi inte riktigt fått upp farten igen. Lite putsning, lite snickeri, lite drevning. Fram till juli så kändes det som att arbetet gick som smort, allt flöt på utan större missöden och arbetsmoralen var hög. Men som alla som bygger eller byggt hus nog vet, går det där med ork och arbetsmoral både upp och ner. Ibland blir mängden arbete man har framför sig överväldigande. Det kan nog vara bra att ta det lugnt ibland, men inte helt lätt att väga behovet av vila mot behovet av att hinna färdigt med saker som faktiskt har någon typ av deadline.

Nu har vi börjat komma upp i lite mer fart igen, eftersom hösten närmar sig och vi tänkt få utsidan av huset tät innan dess. Efter lite äventyr med ytterdörren (som DHL körde sönder åt oss, efter att vi väntat två månader på den), så köpte vi en ny dörr, som Daniel med hjälp av sin far Jerry samt Ulf fick på plats nyligen. De fyra väggarna är i varierande stadier - från västgaveln som är helt färdig till östgaveln som är helt oputsad. I helgen planerar vi därför några arbetsdagar med lerputsning på öst- och norrsidan. 

Vill du vara med under lördag och/eller söndag? Skicka ett mail till karolina.kegel [at] gmail.com. Det går att sova över i huset om man vill, bara att ta med liggunderlag eller dylikt!





måndag 28 juli 2014

Kommande arbetshelg med lerputsning

Nu till helgen (2-3/8) så kommer vi att fortsätta lerputsa halmväggarna. Vill du vara med och putsa? Många har uttryckt intresse av att delta och vi har möjlighet att ta emot ett begränsat antal personer. Det går bra att vara med en eller båda dagarna. Maila knegetk(at)gmail.com eller ring mig (Daniel) 0737-644178.


Färdigbalat!

Den senaste månaden har vi jobbat parallellt med både balning och putsning, även om vi får erkänna att arbetet gått rätt sakta på sistone när temperaturen legat runt 30 grader i skuggan. Som vi skrev i förra inlägget kalkputsades västgaveln i början av juli, och denna sida av huset är nu i princip färdig. Samtidigt har vi haft balning kvar att göra på baksidan/norrsidan, vilken gett huset lite av en kuliss-karaktär... Nu är dock alla halmbalar på plats! Tack vare många snälla och arbetsamma vänner och bekanta satte vi äntligen den sista balen häromveckan. Det har varit ett bitvis tungt arbete, särskilt att få upp de översta halmbalarna, samtidigt som det tagit mycket extra tid att behöva sy om varje bal. (Som vi skrivit tidigare fick vi tyvärr balar som var något längre än beräknat.). I stort är vi dock väldigt nöjda med våra storbalar, som varit långt smidigare att hantera än man kan tro. Här kommer lite bilder som vi tagit under arbetets gång. Tack igen till alla som hjälpt oss med detta moment - även till er som inte är med på bild!

Karolina friserar en halmbal med isolerkniv.
Vigfus har hjälpt oss mycket med husbygget.
Här syr han om en halmbal.

Endast ett par balar kvar att sätta och
Natalie, Karolina och Karin är sjukt peppade.
Vigfus och Frida sliter på semestern. De gamla balsnörena
kunde kapas i skarven och återanvändas.
Balarna väger drygt 80kg och var ganska tunga att få upp på
tredje raden.
















Konstruktionen har några slaskfack (balar stående på högkant).
För att frisera balar och utforma fönsternischer
använder vi elmotorsåg, isolerkniv eller häcksax.
Sista balen på plats!
Ett stort kapitel avslutat! Nu har vi bara resten kvar :)




tisdag 8 juli 2014

Kalkputsning av västgaveln

Nu i helgen gick den sista planerade Nääs-kursen av stapeln på husbygget, Putsa och mura med kalkbruk. Till skillnad från murningen, som kursdeltagarna fick öva på i form av en testvägg, skedde kalkputsningen i skarpt läge - på vår västgavel.

Kursen inleddes med teori på Nääs Slöjd & Byggnadsvård på fredagen. Medan solen stekte på kursdeltagarna, hade jag och Daniel bett murare Stig Ljungberg, som skulle hålla i den praktiska delen av kursen, samt Ulf Henningsson (som ju hjälpt oss med all lerputs och skulle vara med under helgen) att göra några färgprover. Vi skulle nämligen putsa med infärgat bruk, för att slippa få vita fläckar på husfasaden den dag putsen börjar vittra lite. Det var i allra senaste laget - pigmentet behövde köpas på Claessons Trätjära i Göteborg på fredag kväll för att finnas på plats till lördagen, och vi hade inte ens bestämt färg på huset ännu! En halvtimme innan Claessons stängde tog vi dock ett beslut - järnoxidbrunt! - och Ulf körde i ilfart till Göteborg för att inhandla pigmentet. (Tusen tack igen!).

Under lördag och söndag fick sedan de tio kursdeltagarna (och vi själva) lära sig att få på bruket på väggen utan att det trillade ned igen och att skura och borsta det för att sammanfoga det och ge väggen rätt struktur. Det var ett hårt och svårt, men roligt, arbete! Till skillnad från leran, som är mer förlåtande och ju går att blöta upp igen, är kalkputsen mer definitiv - när den börjat härda går det inte att backa processen. Lördagen visade sig vara dagen då sommaren kom tillbaka, med temperaturer på runt 26 grader i skuggan, vilket inte alls är idealt för att kalkputsa i. Det blev alltså något stressigt att få ihop alla skarvar och skura ihop bruket innan det torkade för mycket. Kalkputsarna lärde sig dock snabbt och Stig, som jobbat med murning och putsning i 50 år (!), såg till att allt blev fixat i tid.

Resultatet blev jättesnyggt, och vi har nu en i princip färdig västgavel! Tyvärr har det varma vädret inneburit att bruket härdat lite väl snabbt, vilket gett en hel del tunna sprickor i putsen. Enligt Stig är det dock mest ett estetiskt problem, vilket är skönt att höra.

Tack till alla som var med i helgen, och hoppas att ni fick ut lika mycket av kursen som vi!

PS. Liten konstruktionsmässig bakgrund: de två mest väderutsatta sidorna av huset (väst och syd) har vi tänkt kalkputsa, medan öst- och norrfasaden endast kommer ha lerkalk som yttersta skikt. Av den anledningen kommer alla ytor att målas med kalkfärg i slutändan, eftersom kalken och lerkalken är alltför olika färgmässigt för att vi ska kunna färga in båda och få samma resultat. Sprickorna kommer då troligen bli mindre synliga.

Bebyggelseantikvarie Björn Ohlén går igenom kalkteori.

Fibrer blandades i bruket för att göra övergången mellan lera och
kalk ännu smidigare. Det mesta bestod av hampa och lin - men även
en hårtofs som donerats av Ulfs praktikant Martin kom med.
Nu är Martin en del av huset :)

Kursdeltagare språkar med murare och kursansvarige Stig,
till höger.

Kursdeltagare samtalar.

Vårt chokladbruna bruk putsas på väggen.

Så här såg det utblandade pigmentet ut innan
det blandades med bruket.

Bruket blandas och linet strösslas ned för bättre hållbarhet.

Västgaveln och äntligen lite mulet väder!

Byggherre Daniel fixar den fina rundningen av hörnet.

måndag 23 juni 2014

Eko + retro = REKO-festival på Nääs

Imorgon kl. 13.30 håller vi en presentation om vårt husprojekt på REKO-festivalen i Nääs utanför Göteborg. Kom och träffa oss! Vi visar bilder och berättar om bygget tillsammans med vår projektplanerare Rasmus Ekberg samt Johan Helmfridsson, som hjälpt oss med energibalansberäkning och ritningar.

REKO-festivalen hålls på Nääs Slöjd & Byggnadsvård den 24-26 juni; det blir kurser, workshops, föredrag och visningar av traditionella byggtekniker och hantverk i dagarna tre. Program hittar ni här!