måndag 23 juni 2014

Eko + retro = REKO-festival på Nääs

Imorgon kl. 13.30 håller vi en presentation om vårt husprojekt på REKO-festivalen i Nääs utanför Göteborg. Kom och träffa oss! Vi visar bilder och berättar om bygget tillsammans med vår projektplanerare Rasmus Ekberg samt Johan Helmfridsson, som hjälpt oss med energibalansberäkning och ritningar.

REKO-festivalen hålls på Nääs Slöjd & Byggnadsvård den 24-26 juni; det blir kurser, workshops, föredrag och visningar av traditionella byggtekniker och hantverk i dagarna tre. Program hittar ni här!


söndag 8 juni 2014

Intensiv majmånad, del 2

Efter Melicadagen (se förra inlägget) hade vi besök av en kurs i Bärkraftigt byggande och boende som går via Permakultur Stjärnsund och Högskolan Dalarna. Ett 30-tal glada kursare fick en liten husvisning, presentation och frågestund på vårt bygge innan de åkte vidare mot Västra Bodarne, där Marcus och Christine också bygger halmbalshus (kolla in deras husblogg här!). Alltid lika roligt att få input från folk med kunskap och intresse om alternativa byggmetoder. En ny lärdom som vi fick med oss från Mats vid Högskolan Dalarna var till exempel att ekogödsel är att föredra i lerputsen, eftersom den stora mängden kraftfoder som konventionellt hållna kor äter gör att dyngan får en rinnig konsistens. Både lerputsen och korna mår med andra ord bättre av mer gräs och hö = mer fibrer. Vårt gödsel kommer från en gård i Vårgårdatrakten (strax norr om vårt bygge), och mycket riktigt från eko-kossor, så det känns helt rätt.

Den 16-18 maj skulle sedan Nääs' lerputsningskurs gått av stapeln, men tyvärr var det för få anmälda och kursen ställdes in. Det gjorde dock inte så mycket för vår del - vi bjöd in till arbetshelg istället! Daniel och Ulf jobbade på inför helgen och såg till att dreva och frisera halmen med häcksax för att få bra putsytor. Sedan fick vi lyxen att arbeta en hel helg med bara halmhusbyggare - förutom Ulf och ovannämnde Marcus även Inga & Bosse, som ska bygga halmbalshus i Kungälvstrakten. Intressant att se hur många olika idéer och resonemang det finns bland halmhusbyggare när det gäller design, materialval, lösningar på problem och annat. Våra tre hus (i Alingsås, Västra Bodarne och Kungälv) kommer att se väldigt olika ut i slutändan, och det känns bara bra att kunna visa att halmbalshusen har lika stor potential och möjlighet till anpassning till ens egna idéer som "vanliga" hus.

Arbetshelgen blev lyckad och vi kom en bra bit på vägen med grovputsning av resten av västväggen, halva sydsidan och en bit in på norrsidan. En del speciallösningar testades; på en stor träyta ovanför ett av fönstren häftade vi exempelvis fast kvistar på diagonalen, för att ge putsen lite mer struktur att vila på då träytan i sig är alltför slät. Både under Melicadagen och under arbetshelgen putsade vi också in lin-nät i grovputsen som en typ av armering, framför allt över reglar och vid fönster, för att minska risken för sprickor i leran där olika material möts. En billigare variant hade varit att använda hönsnät här, men det känns bra att minska ner mängden metall i väggarna.

Nu har vi  omkring två tredjedelar av huset balat, och ungefär en tredjedel av utsidan putsad med grovputs. I juli ska vi ha den sista kusen som Nääs anordnar hos oss - Kalkputsning - och då måste allt annat vara färdigt på de ytor som ska kalkputsas. Det innebär för det första att balarna ska vara dymlade och drevade. Sedan ska två lager puts på. Grovputsen, som vi alltså börjat arbeta med, ska ha fått torka och sätta sig. Efter grovputsen kommer ett lager lerkalk, som bildar ett övergångslager mellan lerputsen och kalkputsen, för att göra materialmötet mellan lera och kalk så smidigt som möjligt. Under själva kursen ska till sist syd- och västsidan av huset putsas med kalk, där huset är mest väderutsatt. Vi har med andra ord en hel del att göra innan kalkkursen.


Så; det har inte blivit så mycket tid till bloggande, men i gengäld har bygget gått framåt en hel del. Tack till alla som varit med och jobbat på huset under maj!

Ulf går igenom de olika lerblandningarna. Att i förväg blötlägga
leran i badkar gör att den blandas bättre.
Inga, Marcus och Ulf diskuterar.
Marcus och Inga arbetar in "klistret" ordentligt för att
grovputsen ska få bra fäste mot halmen.
Nästa omgång lerputs är förberedd.


Mängder med lös halm blir över efter att vi sytt
om och friserat balarna. En del används i lerputsen
som armering och mycket kommer att användas
i trädgården.
Inga lerputsar under ett av fönstren på
sydsidan.
Här blandar Ulf och Bosse mer grovputs i vår tvångsblandare.
För att leran ska fästa ordentligt på större träpartier så har vi täckt
reglarna med grunda yxhugg, en gammal teknik som man förr
använde vid bl a byggen av timmerhus. I det här fallet har vi
dessutom häftat på slanor för att ge leran än mer yta att fästa på.

För att även nästa putslager ska få ett bra fäste så skårar vi
grovputslagret med olika verktyg innan det torkat.
Daniel, Ulf, Inga, Karolina och Bosse. Vi blev ett härligt gäng
halmhusbyggare och det blev en trevlig & lyckad helg!
Som avslutning på arbetshelgen fick vi besök av två älgar.
De tycktes ogenerat och förväntansfullt spana in våra odlingar.

onsdag 28 maj 2014

Intensiv majmånad, del 1

Denna månad har varit arbetsam och intensiv, men också väldigt rolig och produktiv. 
Efter halmbyggarkursen i början av maj hade vi besök av hela kontoret på Melica miljökonsulter (där vår projektrådgivare Rasmus jobbar). Melica var ute en heldag och hjälpte oss att putsa husets västvägg med första lagret lerputs ("klister" + grovputs) och fick också ytterligare ett par balar på plats - allt under Ulf Henningssons ledning. Putsen blandades från grunden under dagen; lera, sand, halm och färskt gödsel från eko-kor. Gänget från Melica verkade trivas och det blev mycket gjort i det omväxlande sol- och regnvädret. Himla kul att jobba på halmhuset med ett gäng miljövetare, biologer, arkitekter och bebyggelseantikvarier!

Vi har nog nämnt det i tidigare inlägg, men vi har sedan start haft turen att kunna engagera verkligt kunniga och trevliga människor i bygget, som gjort hela projektet både bättre och roligare. Rasmus har varit oumbärlig! Han har bland annat hjälpt oss att göra en rimlig tidsplan och budget, hållit koll på prioriteringar och piskat på oss när det behövts, gett goda råd om vad för frågor vi ska ställa till hantverkare och leverantörer om dimensioner, material och tusen detaljer som en förstagångs-husbyggare inte ens visste fanns, och framför allt hela tiden hållit oss vid gott mod genom uppmuntran och övertygelse om att det är ett fantastiskt hus vi bygger. Det är vi glada och tacksamma för.

Fler uppdateringar och bilder från maj hoppas vi lägga upp snart!

Daniel friserar och förbereder en fin putsyta med en häcksax.
En grupp började bala på insidan medan resten putsade
västgaveln.
Alltid lika energisk, Rasmus kör full fart!
I sista stund kom vi på att vi ville ha ett fönster
åt väst i vardagsrummet.
Lunch i det framtida växthuset framför en halvputsad vägg.
De flesta var överens om att lera är ett fantastiskt material att
arbeta med. Både "klister" och grovputs går enkelt att applicera
med händerna, utan verktyg, vilket gör det lätt att känna att
den fäster ordentligt i halmen.

Fyra nyanser av brunt. Vi ber om ursäkt ifall vi inte var tydliga
med ingredienserna för lerputsen...
Ulf blandar gödsel i en laddning med klisterbruk.
Klistret är ett tunnare, blötare bruk som appliceras direkt på
halmbalen för att grovputsen ska få ett ordentligt fäste.
Handskar är bästa verktyget!
Resultatet av ett väldigt trevligt möte, stort tack till alla på Melica!

söndag 11 maj 2014

Bygga med halmbalar

Förra helgen gick kursen "Bygga med halmbalar" av stapeln, arrangerad på vårt bygge via Nääs Slöjd & Byggnadsvård. Sjutton glada halmbalsbyggare var med från fredag till söndag och det blev en fantastisk helg! Deltagarna kom från Malmö i söder till Umeå i norr, och flera planerar att bygga egna halmhus i framtiden. Det blev med andra ord inte bara en praktisk kurs i att bygga med balar, utan också ett tillfälle för oss på Korpaberget att dela med oss av de tankar och erfarenheter som vi haft under resans gång så långt, och samtidigt få alla deltagares "input" och kloka idéer. Kul också att få inspiration och uppmuntran från så många som tänker i liknande banor som vi - det är sällan vi är så många på samma plats!

Vinden var kall men solen sken, så arbetsvädret var helt okej. Ungefär halva huset hann vi bala. Ett stående moment var att sy om halmbalarna, eftersom de rågbalar vi har fått var något större än planerat. Det blev mycket jobb, men det gav också lite mer utmaning än att "bara" stapla balar. Inte minst fick vi testa på alla olika slags nålar och sågar som kan tänkas behövas när en halmbal ska sys om och anpassas till fönsternischer och liknande.

Efter en något sömnlös men fantastisk helg vill vi säga tusen tack till kursledarna Ulf och Maja och till Nääs som möjliggjorde kursen - och framför allt ett stort tack till alla er som deltog, för bygghjälp och inspiration!

Förberedelser inför kursen: Karolina har gjort en
ledigt/upptaget-skylt till byggtoaletten som inte går att låsa.
En pall försedd med hjul fungerar utmärkt att flytta de tunga
balarna på.
Introduktion på Nääs. Ulf demonstrerar hur man syr om
halmbalarna för att de ska passa i stommen.
Lördag förmiddag: Genomgång och fika i det framtida växthuset.
I mindre grupper så började vi jobba på olika
delar av huset.
Balarna är något otympliga och väger ungefär 70 kilo. Så det är lättast
att vara flera stycken som hjälps åt. Väl på plats så sitter de oftast
väldigt stabilt.
Arbetsdagarna avslutades med teori i form av film- och bildvisning.
Med några halmbalar som soffa skapade vi en provisorisk
föreläsningssal som blev riktigt mysig.
Bildvisning med halmhus i andra delar av världen.
Kontrollansvarig Håkan Lindberg besökte kursen på söndagen.
Han berättade lite om sin roll i bygget och hade mycket bra
information till kursdeltagare som planerar att bygga egna hus.
Håkan ser över konstruktionen.
Kursen avslutades med lite lerputsning. Maja och Ulf visar
hur man lägger på det första "klisterlagret" innan grovputsen.
Efter kursen hade vi balat ungefär halva huset. Än en gång: stort tack
till alla som var med. Det var kul at få träffa er, hoppas att vi ses igen!






onsdag 23 april 2014

Platser kvar på lerputsningskursen 16-18 maj

Den 16-18 maj håller Nääs Slöjd & Byggnadsvård en kurs i lerputsning ute hos oss på Korpaberget. Det finns fortfarande platser kvar, så är det någon bloggläsare som är intresserad av att lära sig arbeta med lerputs är det bara att anmäla sig! De erfarna lerbyggarna Ulf Henningsson och Maja Lindstedt är kursledare, medan vi bidrar med själva byggarbetsplatsen och byggnadsmaterialet.

Så här skriver Nääs om kursen:

"Under kursen kommer du att få prova på både den första "slurryn" och grovputsen på halmyta. Du kommer också att lära dig de ingående komponenterna i de olika bruken samt hur de blandas. Vi provar eventuellt också på lite inblandning av kalk. Tyngdpunkten ligger på praktik med teoretiska inslag. Fredagen hålls på Nääs och då blir det teori, lördag och söndag ute på Simmenäs i Alingsås."

Bara att anmäla sig! Det gör ni här.

(Halmbalningskursen i början av maj är redan fullbokad, men det anordnas ytterligare en på ett annat bygge mot slutet av juni).

lördag 19 april 2014

Nu har vi börjat bala väggarna!


Nu har det gått ett tag sedan vi skrev något på bloggen, och det var också lite lägre aktivitet på byggplatsen efter att hantverkarna blev färdiga med stommen och taket. Det går helt klart inte lika snabbt att bygga själv jämfört med att ha hantverkare på plats. Men, en hel del har ändå hänt! Vi har hunnit måla färdigt gavelpanelen (som vanligt, med hjälp av goda vänner) och det har också blivit en del "skrivbordsarbete" med offertförfrågningar och liknande.

Mest spännande är att vi i månadsskiftet äntligen fick vår första leverans av halmbalar från Vittene säteri! Nittio stora rågbalar blev det. Tack vare goda vänners hjälp gick det snabbt och smidigt. Om ett par veckor är det dags för kursen "Bygga med halmbalar" som anordnas av Nääs Slöjd & Byggnadsvård och innan dess ville vi gärna ha hunnit känna in våra balar lite. Daniel har varit ute och byggt några dagar dagar med hjälp av framför allt Ulf, men också vår kontrollansvarige Håkan samt Maja, som ska vara en av kursledarna. Rågbalarna visade sig vara något större än de havrebalar som vi provbalade med för några månader sedan, men fullt hanterliga om man bearbetar dem lite. Det är spännande att se halmbalsväggarna växa fram, nu ser man verkligen husets särart.

Vi har också äntligen fått hjälp med de träd vi sågade ned på tomten i början av året. Det är fint furuvirke som vore synd att låta gå till spillo, men det har varit svårt att hitta någon som kan såga upp en sådan liten mängd. Det visade sig dock att vår kontrollansvarige, Håkan, tillsammans med en vän gärna åtog sig detta mot lite virke i utbyte. Det känns bra att virket kommer till användning, och ännu bättre att kunna bygga med material från den egna tomten!

Slutligen har vi också haft besök av kommunens byggnadsinspektör. Det gick bara bra och han hade inga anmärkningar (vilket tydligen inte är helt vanligt) - väldigt skönt att höra. Så nu jobbar vi på och ser fram emot kursen i början av maj.

Glad påsk!

Balleverans!

Med hjälp av en ramp och en pallyftare blev det lätt att dra in alla balarna under tak.

Petter, Robert och Christer framför resultatet av ett gott samarbete.

Inför de kurser som Nääs anordnar hos oss har vi också haft möte med kursledarna. Bland annat blev det ett besök vid grustaget i Brobacka för att titta på lämpligt putsmaterial inför ler- och kalkputskurserna.

Ulf försöker lokalisera det bästa gruset
Håkan sågar upp tallarna som vi fällde i vintras.

Virke från den egna tomten känns extra trevligt att använda och kan förhoppningsvis
bli plank till altandäcket eller fönsterbrädor.

Byggnadsinspektionen genomfördes utan anmärkningar!

tisdag 18 februari 2014

Episk dag på Korpaberget!!!

Efter en regning vecka och ännu en mulen morgon så kom solen fram en stund igår när snickarna skulle sätta takstolarna. På några timmar så satte de alla takstolarna och lade verkligen till en dimension på huset. När man tittar nu så får man en klar uppfattning om husets plats i omgivningen och det ser fantastiskt ut! Nu kan vi för första gången i verklig skala, betrakta huset och se hur dörrar och fönster kommer att sitta. Det är minst sagt en speciell känsla att börja se resultatet av alla planer, skisser och ändringar som vi gjort under resans gång. Nu har vi faktiskt ett halvt hus!


Råspontluckorna som sedan ska sättas på takstolarna, lyfts upp på
byggställningen först.
Andreas Pettersson (Byggservice i Sjövik).


Inget för höjdrädda

Nästa takstol lyfts på plats!
Tre snickare skissar på konstruktionslösningar. I mitten vår projektplanerare
Rasmus Ekberg (Melica).


Peter Wiklund (Nabbens bygg & inredning) millimeterpassar nästa takstol.
Alla takstolar på plats!
Sett norrifrån: Huset har placerats med långsidan åt söder för att på bästa sätt
ta vara på solens ljus och värme. Jag står placerad rakt bakom den mittersta
takstolen, och solen har passerat mitten på huset (bilden tagen klockan 12:27).



Sett från söder med Korpaberget i bakgrunden och en korp seglande högt
ovanför huset.
Sett från öst: Husets placering vid foten av berget i gläntan.
Dammen ska fyllas med mer vatten när vallarna har stabiliserats lite.