onsdag 23 april 2014

Platser kvar på lerputsningskursen 16-18 maj

Den 16-18 maj håller Nääs Slöjd & Byggnadsvård en kurs i lerputsning ute hos oss på Korpaberget. Det finns fortfarande platser kvar, så är det någon bloggläsare som är intresserad av att lära sig arbeta med lerputs är det bara att anmäla sig! De erfarna lerbyggarna Ulf Henningsson och Maja Lindstedt är kursledare, medan vi bidrar med själva byggarbetsplatsen och byggnadsmaterialet.

Så här skriver Nääs om kursen:

"Under kursen kommer du att få prova på både den första "slurryn" och grovputsen på halmyta. Du kommer också att lära dig de ingående komponenterna i de olika bruken samt hur de blandas. Vi provar eventuellt också på lite inblandning av kalk. Tyngdpunkten ligger på praktik med teoretiska inslag. Fredagen hålls på Nääs och då blir det teori, lördag och söndag ute på Simmenäs i Alingsås."

Bara att anmäla sig! Det gör ni här.

(Halmbalningskursen i början av maj är redan fullbokad, men det anordnas ytterligare en på ett annat bygge mot slutet av juni).

lördag 19 april 2014

Nu har vi börjat bala väggarna!


Nu har det gått ett tag sedan vi skrev något på bloggen, och det var också lite lägre aktivitet på byggplatsen efter att hantverkarna blev färdiga med stommen och taket. Det går helt klart inte lika snabbt att bygga själv jämfört med att ha hantverkare på plats. Men, en hel del har ändå hänt! Vi har hunnit måla färdigt gavelpanelen (som vanligt, med hjälp av goda vänner) och det har också blivit en del "skrivbordsarbete" med offertförfrågningar och liknande.

Mest spännande är att vi i månadsskiftet äntligen fick vår första leverans av halmbalar från Vittene säteri! Nittio stora rågbalar blev det. Tack vare goda vänners hjälp gick det snabbt och smidigt. Om ett par veckor är det dags för kursen "Bygga med halmbalar" som anordnas av Nääs Slöjd & Byggnadsvård och innan dess ville vi gärna ha hunnit känna in våra balar lite. Daniel har varit ute och byggt några dagar dagar med hjälp av framför allt Ulf, men också vår kontrollansvarige Håkan samt Maja, som ska vara en av kursledarna. Rågbalarna visade sig vara något större än de havrebalar som vi provbalade med för några månader sedan, men fullt hanterliga om man bearbetar dem lite. Det är spännande att se halmbalsväggarna växa fram, nu ser man verkligen husets särart.

Vi har också äntligen fått hjälp med de träd vi sågade ned på tomten i början av året. Det är fint furuvirke som vore synd att låta gå till spillo, men det har varit svårt att hitta någon som kan såga upp en sådan liten mängd. Det visade sig dock att vår kontrollansvarige, Håkan, tillsammans med en vän gärna åtog sig detta mot lite virke i utbyte. Det känns bra att virket kommer till användning, och ännu bättre att kunna bygga med material från den egna tomten!

Slutligen har vi också haft besök av kommunens byggnadsinspektör. Det gick bara bra och han hade inga anmärkningar (vilket tydligen inte är helt vanligt) - väldigt skönt att höra. Så nu jobbar vi på och ser fram emot kursen i början av maj.

Glad påsk!

Balleverans!

Med hjälp av en ramp och en pallyftare blev det lätt att dra in alla balarna under tak.

Petter, Robert och Christer framför resultatet av ett gott samarbete.

Inför de kurser som Nääs anordnar hos oss har vi också haft möte med kursledarna. Bland annat blev det ett besök vid grustaget i Brobacka för att titta på lämpligt putsmaterial inför ler- och kalkputskurserna.

Ulf försöker lokalisera det bästa gruset
Håkan sågar upp tallarna som vi fällde i vintras.

Virke från den egna tomten känns extra trevligt att använda och kan förhoppningsvis
bli plank till altandäcket eller fönsterbrädor.

Byggnadsinspektionen genomfördes utan anmärkningar!

tisdag 18 februari 2014

Episk dag på Korpaberget!!!

Efter en regning vecka och ännu en mulen morgon så kom solen fram en stund igår när snickarna skulle sätta takstolarna. På några timmar så satte de alla takstolarna och lade verkligen till en dimension på huset. När man tittar nu så får man en klar uppfattning om husets plats i omgivningen och det ser fantastiskt ut! Nu kan vi för första gången i verklig skala, betrakta huset och se hur dörrar och fönster kommer att sitta. Det är minst sagt en speciell känsla att börja se resultatet av alla planer, skisser och ändringar som vi gjort under resans gång. Nu har vi faktiskt ett halvt hus!


Råspontluckorna som sedan ska sättas på takstolarna, lyfts upp på
byggställningen först.
Andreas Pettersson (Byggservice i Sjövik).


Inget för höjdrädda

Nästa takstol lyfts på plats!
Tre snickare skissar på konstruktionslösningar. I mitten vår projektplanerare
Rasmus Ekberg (Melica).


Peter Wiklund (Nabbens bygg & inredning) millimeterpassar nästa takstol.
Alla takstolar på plats!
Sett norrifrån: Huset har placerats med långsidan åt söder för att på bästa sätt
ta vara på solens ljus och värme. Jag står placerad rakt bakom den mittersta
takstolen, och solen har passerat mitten på huset (bilden tagen klockan 12:27).



Sett från söder med Korpaberget i bakgrunden och en korp seglande högt
ovanför huset.
Sett från öst: Husets placering vid foten av berget i gläntan.
Dammen ska fyllas med mer vatten när vallarna har stabiliserats lite.






söndag 16 februari 2014

Gavelmålning och snart ett tak

De senaste två helgerna har vi roat oss med att måla vindskivor och gavelpanelen till huset. Våra snickare var schyssta nog att låna ut sin gemensamma verkstad så att vi hade någonstans att jobba med alla hundratals(?) brädor. Vindskivorna har vi målat vita som fönsterkarmarna medan panelen (som alltså ska sitta på gavelspetsarna, ovanför den putsade väggen) målats med roslagsmahogny. Denna traditionella färg blandas av lika delar tjära, linolja och terpentin. Efter tips av Ulf Henningsson ökade vi dock på tjärhalten till hälften, för att ge färgen en ännu mer skyddande effekt. Det blev väldigt tjusigt. Tack till Sara, Vigfus och Christer som hjälpte oss att måla!

I övrigt har också kapitel två i bygget påbörjats förra veckan. Nu jobbar snickarna (Byggservice i Sjövik, Gråbo bygg & fastighetsskötsel och Nabbens bygg & inredning) med att få upp trästommen, taket - och vår panel. Imorgon, måndag, ska de sätta takstolarna!

Karolina målar fokuserat

Sara älskade lukten av tjära (de första dagarna).
 
Christer hjälpte också till!
 
Det tog lite tid men fan va bra det blev!




onsdag 12 februari 2014

Första kapitlet!

Att bygga hus är ett stort projekt och att omge sig med god kompetens är ovärderligt. Vi har hittills haft väldigt tur och lyckats samla mycket duktiga och engagerade människor. Alla kommer att finnas listade under fliken `Våra entreprenörer. Nu är TDL färdiga med alla markarbeten och har gjutit en betonggrund (med golvvärme i alla rum). Vi hoppas kunna värma huset billigt och miljövänligt året runt med solpaneler och en vattenmantlad vedkamin. Under januari och februari så har det hänt otroligt mycket och TDL har verkligen lämnat ett avtryck! Jag fortsätter att dokumentera hur projektet går fram, kolla in vår film nedan:





tisdag 11 februari 2014

Nu går det undan!


Nu går bygget i en rasande fart!
TDL entreprenad i Sjövik gör våra markarbeten, och har fram tills igår bland annat hunnit att;
Täcka av berget, anlägga en markbädd, göra en uppfart, gjuta en platta, borra brunn och gräva en liten damm! Fler bilder och filmer på det kommer snart, så här såg det ut för ett par veckor sedan:

onsdag 29 januari 2014

Provbalning på Vittene säteri

 För att noga kontrollmäta våra halmbalar reglade vi i lördags upp en provvägg ute på Vittene säteri, där vi köpt balarna och där de nu ligger på tork. Balarna är ovanligt stora och hårdpackade med ett ungefärligt mått på 120 x 80 x 50 cm, och väger 75-85 kg/st. Tillsammans med den erfarne halmhusbyggaren Ulf Henningsson och vår entusiastiske vän Vigfus Valgeirson lyckades vi, med lite frisering, bala två provfack med fem balar. Passformen kändes väldigt bra! Stommen ska reglas efter balarnas mått och det innebär förhoppningsvis att det går snabbt och smidigt att få dem på plats. Fem balar utgör en ganska stor sektion av väggen vilket gjorde att man fick en ganska bra känsla för hur den riktiga husväggen kommer att se ut. Mycket inspirerande!


Ulf Henningsson friserar balar
Planerad fönsterhöjd och glad byggherre
Mycket entusiastisk vän!

Nästan färdig provvägg