tisdag 18 februari 2014

Episk dag på Korpaberget!!!

Efter en regning vecka och ännu en mulen morgon så kom solen fram en stund igår när snickarna skulle sätta takstolarna. På några timmar så satte de alla takstolarna och lade verkligen till en dimension på huset. När man tittar nu så får man en klar uppfattning om husets plats i omgivningen och det ser fantastiskt ut! Nu kan vi för första gången i verklig skala, betrakta huset och se hur dörrar och fönster kommer att sitta. Det är minst sagt en speciell känsla att börja se resultatet av alla planer, skisser och ändringar som vi gjort under resans gång. Nu har vi faktiskt ett halvt hus!


Råspontluckorna som sedan ska sättas på takstolarna, lyfts upp på
byggställningen först.
Andreas Pettersson (Byggservice i Sjövik).


Inget för höjdrädda

Nästa takstol lyfts på plats!
Tre snickare skissar på konstruktionslösningar. I mitten vår projektplanerare
Rasmus Ekberg (Melica).


Peter Wiklund (Nabbens bygg & inredning) millimeterpassar nästa takstol.
Alla takstolar på plats!
Sett norrifrån: Huset har placerats med långsidan åt söder för att på bästa sätt
ta vara på solens ljus och värme. Jag står placerad rakt bakom den mittersta
takstolen, och solen har passerat mitten på huset (bilden tagen klockan 12:27).



Sett från söder med Korpaberget i bakgrunden och en korp seglande högt
ovanför huset.
Sett från öst: Husets placering vid foten av berget i gläntan.
Dammen ska fyllas med mer vatten när vallarna har stabiliserats lite.






söndag 16 februari 2014

Gavelmålning och snart ett tak

De senaste två helgerna har vi roat oss med att måla vindskivor och gavelpanelen till huset. Våra snickare var schyssta nog att låna ut sin gemensamma verkstad så att vi hade någonstans att jobba med alla hundratals(?) brädor. Vindskivorna har vi målat vita som fönsterkarmarna medan panelen (som alltså ska sitta på gavelspetsarna, ovanför den putsade väggen) målats med roslagsmahogny. Denna traditionella färg blandas av lika delar tjära, linolja och terpentin. Efter tips av Ulf Henningsson ökade vi dock på tjärhalten till hälften, för att ge färgen en ännu mer skyddande effekt. Det blev väldigt tjusigt. Tack till Sara, Vigfus och Christer som hjälpte oss att måla!

I övrigt har också kapitel två i bygget påbörjats förra veckan. Nu jobbar snickarna (Byggservice i Sjövik, Gråbo bygg & fastighetsskötsel och Nabbens bygg & inredning) med att få upp trästommen, taket - och vår panel. Imorgon, måndag, ska de sätta takstolarna!

Karolina målar fokuserat

Sara älskade lukten av tjära (de första dagarna).
 
Christer hjälpte också till!
 
Det tog lite tid men fan va bra det blev!




onsdag 12 februari 2014

Första kapitlet!

Att bygga hus är ett stort projekt och att omge sig med god kompetens är ovärderligt. Vi har hittills haft väldigt tur och lyckats samla mycket duktiga och engagerade människor. Alla kommer att finnas listade under fliken `Våra entreprenörer. Nu är TDL färdiga med alla markarbeten och har gjutit en betonggrund (med golvvärme i alla rum). Vi hoppas kunna värma huset billigt och miljövänligt året runt med solpaneler och en vattenmantlad vedkamin. Under januari och februari så har det hänt otroligt mycket och TDL har verkligen lämnat ett avtryck! Jag fortsätter att dokumentera hur projektet går fram, kolla in vår film nedan:





tisdag 11 februari 2014

Nu går det undan!


Nu går bygget i en rasande fart!
TDL entreprenad i Sjövik gör våra markarbeten, och har fram tills igår bland annat hunnit att;
Täcka av berget, anlägga en markbädd, göra en uppfart, gjuta en platta, borra brunn och gräva en liten damm! Fler bilder och filmer på det kommer snart, så här såg det ut för ett par veckor sedan:

onsdag 29 januari 2014

Provbalning på Vittene säteri

 För att noga kontrollmäta våra halmbalar reglade vi i lördags upp en provvägg ute på Vittene säteri, där vi köpt balarna och där de nu ligger på tork. Balarna är ovanligt stora och hårdpackade med ett ungefärligt mått på 120 x 80 x 50 cm, och väger 75-85 kg/st. Tillsammans med den erfarne halmhusbyggaren Ulf Henningsson och vår entusiastiske vän Vigfus Valgeirson lyckades vi, med lite frisering, bala två provfack med fem balar. Passformen kändes väldigt bra! Stommen ska reglas efter balarnas mått och det innebär förhoppningsvis att det går snabbt och smidigt att få dem på plats. Fem balar utgör en ganska stor sektion av väggen vilket gjorde att man fick en ganska bra känsla för hur den riktiga husväggen kommer att se ut. Mycket inspirerande!


Ulf Henningsson friserar balar
Planerad fönsterhöjd och glad byggherre
Mycket entusiastisk vän!

Nästan färdig provvägg


tisdag 21 januari 2014

Flygande start och kickoff

I torsdags gick kickoffen för vårt projekt av stapeln, och det blev en kväll över all förväntan! Vi blev ett knappt 20-tal personer i Melicas lokaler, som vår projektplanerare Rasmus hade ställt till förfogande. Vi bjöd på lite mat och höll en kort presentation där vi försökte förmedla vår vision och bakgrunden till projektet. Alla som hittills varit med och som framöver kommer att jobba med huset var inbjudna och det var verkligen givande att samla alla på ett ställe! Arkitekter, snickare, anläggare, energikonsulter och fellow halmhusbyggare; snart såg alla ut att ha hittat en intressant diskussion i sällskapet, och med så många kunniga hjärnor på samma plats föddes det en hel del bra idéer och lösningar. Det pratades om hur man på bästa sätt minskar köldbryggor i grunden, om färgval på gavelpanelen och om varifrån leran till lerputsen kan hämtas. Såväl konkreta byggfrågor som generella tankar kring halm- och lerhus hann tas upp. Det var kul att så många hann prata med varandra, och inte bara med oss! En både givande och väldigt trevlig kväll!

Tusen tack till alla er som tog er tid att komma!

söndag 12 januari 2014

Nu är vi igång!


Förra veckan började vi att täcka av berget inför grundgjutningen och husbygget är nu officiellt igång! Under januari kommer TDL Entreprenad att anlägga en uppfart, borra en brunn, gjuta grunden och anlägga en markbädd. Vi hoppas även kunna anlägga en damm nedanför berget. När vi väl satt igång går det alltså snabbt!

Huset ska byggas i ett plan, dels av ekonomiska skäl, men också eftersom vi vill att det ska vara så lite väderutsatt som möjligt. Under planeringsfasen funderade vi mycket på vilken typ av grund vi skulle ha, där plintgrund och platta på mark var de huvudsakliga alternativen. Plintgrunden valde vi bort på grund av ett antal anledningar, inte minst estetiska; vi tyckte nog att ett putsat hus ser bättre ut på fasta marken. Så det blev platta på mark.

Vädret har hittills varit på vår sida. Milda dagar, snöfritt och ingen tjäle så långt ögat når. Nu verkar det bli ändring - minusgrader och någon centimeter snö har utlovats närmaste veckan - men vi håller tummarna att det inte blir mer än så!